Jak řešit dlouhodobou nezaměstnanost?
Komunitní rozvoj může být dobrou alternativou k tradičním řešením
Špatná dopravní
obslužnost, vylidňování obcí, rozpad velkých zemědělských i průmyslových
podniků – to vše jsou faktory, které vedou k problémům
s nezaměstnaností. Jejich následky musí každodenně řešit obyvatelé menších
měst a obcí vzdálených od regionálních center. Jak situaci zlepšit? Odpověď
hledá projekt Pracovní návyky.
V projektu, jehož cílem je podpořit zaměstnanost v malých
městech a na venkově, spojili síly odborníci nejrůznějších odvětví. Architekti,
geobotanici, antropologové nebo historici se rozjeli do několika vybraných
krajů České republiky a ve spolupráci s místními samosprávami pátrali po tom,
co by bylo možné v dané lokalitě zlepšit. Jak by se např. dalo rozvinout
podnikání, komunitní život nebo turismus tak, aby díky tomu vznikla nová
pracovní místa. Z výsledků jejich průzkumů vzešly náměty na produkty a služby,
o které by v tom či onom místě mohl být zájem.
V další fázi se pak do projektu zapojili už konkrétní
účastníci z řad místních obyvatel – nezaměstnaní a také kariéroví poradci.
Více než devatenáct set lidí prošlo motivačním poradenstvím a případně i zaškolením
na pozice vytipované odborníky z týmu. Výsledek? Desítky nově zřízených
pracovních míst a stovky doporučení, kde by v budoucnu mohla vznikat další. „Potenciál se skrývá v místních lidech,
v krajině i v historickém dědictví obce. My tento potenciál odhalujeme a
pomáháme využít. Právě ve využívání místních zdrojů vidíme budoucnost a
soběstačnost lokalit i jednotlivců,“ říká Miroslav Procházka, ředitel Fondu
dalšího vzdělávání (FDV), organizace, jež projekt zastřešuje a realizuje.
Jako klíčová pro hladký průběh projektu se ukázala role
poradce, jenž klienty mimo jiné doprovázel na pracovní pohovor. Jedním
z příznaků dlouhodobé nezaměstnanosti je oslabení sociálních a komunikačních
dovedností, a proto je potřeba uchazeče o zaměstnání podpořit ve změnách,
kterých chce dosáhnout. První viditelné výsledky na sebe nenechaly dlouho čekat
a některým účastníkům projektu se i díky profesionálnímu poradenství podařilo
nastoupit na nové, „komunitní“ pracovní pozice.
Na Jesenicku se například za pomoci výzkumníků a poradců
zapojených do projektu Pracovní návyky povedlo vybudovat úspěšný rodinný
podnik na výrobu a prodej šípkového vína. Antropolog z projektu zde
narazil na klienta, který byl již delší dobu registrován na Úřadu práce, doma
se přitom věnoval výrobě šípkového vína z plodů, které sám sesbíral.
Z rozhovorů s místními vyplynulo, že lidé často
poptávají produkty, u nichž přesně vědí, odkud pocházejí – klient si tedy po
konzultaci s odborníkem nechal svůj výrobek certifikovat jako „jesenický
originální produkt“. Díky projektu Pracovní návyky zjistil, že Úřad práce ČR mu
může poskytnout dotaci na vznik nového pracovního místa. Nyní už společně s
partnerkou úspěšně provozují malou rodinnou firmu a je zřejmé, že v budoucnu si
na sebe začínající podnikatel vydělá i bez dotace.
Doporučení a výsledky výzkumů pro jednotlivé lokality
(Karlovarský kraj, Jihomoravský kraj, Zlínský kraj, Kraj Vysočina a Olomoucký
kraj) shrnuté ve výzkumných zprávách jsou dostupné na webových stránkách
projektu www.pracovninavyky.cz.